بیانیه در رابطه با ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا در افغانستان
فدراسیون فرهنگی غرجستان فدراسیون فرهنگی غرجستان

ایجاد پایگاه نظامی دایمی امریکا در افغانستان یک پدیده بسیار مهم و حیاتی در روابط امریکا و افغانستان دانسته میشود که از دیر سو به عنوان یک مسئله بسیار مهم میان واشنگتن و کابل و  در حلقات سیاسی مورد بحث و تبادل نظر قرار داشته است. اما توافق دولت افغانستان با این مسئله ظاهرا به تصمیم لویه جرگه محول گردیده است. اهمیت ایجاد پایگاه دایمی امریکا در افغانستان تا اکنون  از چشم اندازهای متفاوت نگرسته شده است و نظرات متفاوتی نسبت به آن ابراز گردیده است. اما قبل از اینکه اهمیت این مسئله در گستره منافع سیاسی امریکا مورد دقت قرار گیرد، خیلی مهم است که طرف دیگر این قضیه یعنی اهمیت و تاثیر آن در سرنوشت سیاسی افغانستان نیز مورد دقت قرار گیرد.

دقت در اوضاع موجود افغانستان و خطراتی که از آدرس تروریزم بین المللی بخصوص پس از خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان، ثبات و امنیت این کشور را  تهدید می نماید، حمایت و پشتیبانی امریکا از افغانستان مهم و حیاتی به نظر میرسد. افغانستان کشور فقیر و توسعه نیافته است که علاوه بر داشتن این معضل، در معرض حملات تروریزم بین المللی و مداخلات عریان همسایگانش نیز قرار دارد. این و اقعیت سبب گردیده است که  ایجاد نظام  باثبات سیاسی و تامین امنیت در این کشور باموانع جدی مواجه گردند.

هرچند که ایجاد این پایگاه با توجه به منافع درازمدت دولت  ایالات متحده امریکا در منطقه قابل تعریف میباشد، اما باتوجه به تهدید و مخاطراتی که افغانستان با آن مواجه است و با توجه به آشفته گیهای سیاسی در این کشور، فدراسیون فرهنگی غرجستان معتقد است که ایجاد پایگاه نظامی امریکا در افغانستان یک رخداد مهم، حیاتی و به نفع مردم افغانستان خواهد بود که علاوه بر توسعه اقتصادی ثبات سیاسی افغانستان را از خطر مصئون نگه داشته و در ایجاد روابط متوازن افغانستان با همسایگانش تاثیر مهم و جدی خواهد داشت.

به اعتقاد این فدراسیون، حضور دارزمدت امریکا در افغانستان می باید توسط مجلس ملی تصویب گردیده و  الایات متحده امریکا نیز می باید شناخت بهتری را از واقعیت های سیاسی در افغانستان فراهم نماید تا از حضور امریکا در این کشور به عنوان ابزار مخالفت علهیه ارزشهای دموکراتیک و مدنی، استفاده صورت نگیرد. همین اکنون حلقات مشخصی به شدت تلاش میورزند که تا از این پدیده در راستای منافع یک قوم مشخص استفاده نماید. محول کردن این توافقنامه توسط دولت افغانستان به لویه جرگه خود نماد عریان از برخورد قومی با یک مسله کلان میباشد که با سرنوشت تمام مردم افغانستان پیوند خورده است. لویه جرگه یک سنت فرسوده قومی میباشد که با فعال بودن مجلس ملی و مجلس سنا اعتبار  حقوقی خود را از دست داده است.  فدراسیون معتقد است که ایجاد پایگاه نظامی امریکا زمانی میتواند موثر و متضمن منافع هردو کشور باشد که شناخت امریکا از افغانستان منطبق با واقعیت متفاوت سیاسی در این کشور تدوین گردیده و اجازه ندهد که از حضور درازمدت آنها در این کشور به عنوان ابزار مخالفت علیه ارزشهای دموکرا تیک ت و مدنی استفاده به عمل آید.

فدراسیون فرهنگی غرجستان

اروپا

 18 آپریل 2011


April 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها